Csupa állat
Csupa állat
Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
ISMERJ MEG ENGEM:))
 
Szavazz te is!
:)
Támogattál már valamilyen "állat-segélyszervezetet"? (nem csak pénzben)

igen, sokszor szoktam
ritkán
talán egyszer volt rá példa
anyagilag nem tehetem meg
nem, és nem szeretnék a továbbiakban sem
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 
Háziállatról a gazdának
 
Időjárás

 
NYEREMÉNY JÁTÉKOK
 
a
 
Értesítő tábla! Üzenj te is!
 
A hónap animációja

 

 
Animal infók
 
Chat, mert a Te véleményed is számít!
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Kutyák

Forrásom: www.kutya.hu

Először is:

Kutyavásárlás elôtt

Kutyát szeretnénk. De miért? Mert elolvastuk Kántor történeteit vagy láttuk a Lassie hazatért és Rex felügyelôt? Vagy csak a gyerek nyaggat? Ha a leendô tulajdonos kutyavásárlás elôtt legalább csak egy szakkönyvet elolvasna és néhány alapvetô kérdést átgondolna, jelentôsen csökkenne a szaporítók bevétele és a menhelyi kutyák létszáma. Igen, mielôtt megvennénk az aluljáróban árult legszerencsétlenebb külsejû kölyköt, mert annyira édes, gondolkozzunk el a kutyatartás felelôsségérôl és árnyoldalairól.

1. Például a család mindegyik tagja akarja a kutyát? Vagy majd munkából jövet hazaérve nem értjük, miért rohan nyüszítve a sarokba kedvencünk, pedig mi csak a cipônket akartuk levenni, azért emeltük fel a lábunkat?

2. Ha egyedül élünk, és nincs kivel megosztani a sétáltatás terhét, alaposan mérlegeljük idôbeosztásunkat. Nem éppen állatbarát eljárás, de napi öt-hat órát még csak-csak kibír bezárva a lakásba egy megfelelôen szocializált, egészséges felnôtt kutya, de ennél több már állatkínzás. Arra is gondoljunk, ha kölyökkutyát veszünk, az elsô néhány hétre szabadságot kell kivennünk.

3. A kutya nem dísztárgy, nem abból áll az élete, hogy eszik, alszik és háromszor tizenöt percet sétál. Foglalkoztatni és nevelni kell, különben nemcsak ô sérül lelkileg, hanem a lakás is, a lebontott, szétrágott bútorokkal együtt. Szélsôséges esetben, nagytestû fajtáknál balesethez is vezethet a rosszul tartott, elhanyagolt kutya. Hamar a bíróságon köthetünk ki!

4. Van-e elég pénzünk kutyára? A vételár többszörösét fogjuk a kutya élete során kifizetni többek között az állatorvosi rendelôben, az eledelboltban, esetleg a kiállításon vagy a kozmetikusnál. Apróság, de a BKV jármûvein teljesárú bérletet vagy jegyet kell váltani a kutyának is. Persze hamarosan rájövünk, hogy kutyázni igazán csak autóval lehet.

5. Ha felnôtt kutyát veszünk vagy menhelyrôl fogadunk be, elôször csak próbaidôre vigyük haza a kutyát. Nem csak mende-monda, a befogadott kutyák valóban roppant hálásak gazdájuknak egész életük során. Ha ismeretlen származású, keverék kölyökkutyát veszünk magunkhoz, számítsunk arra, hogy esetleg kifejlett korában sokkal nagyobb lesz a kis kedvenc, mint ahogy terveztük.

6. Fajtaválasztás. Nemcsak környezetünk és saját magunk fizikai adottságai befolyásolják a megfelelô fajta kiválasztását, hanem lelki beállítottságunk is. Kiállításokra járva, tenyésztôkkel, gazdákkal beszélgetve, kutyás könyveket, újságokat olvasva tájékozódjunk a tetszésünket elnyert elnyert fajták viselkedésérôl, tulajdonságairól, szükségleteirôl.

7. Rengeteg múlik a megfelelô tenyésztô kiválasztásán. Csak olyan embertôl vegyünk kölyköt, aki nemcsak a kicsiket, hanem mindegyik felnôtt kutyáját jó körülmények között tartja, és láthatóan szereti is, nemcsak haszonállatnak tekinti ôket. Lelkiismeretes tenyésztô szívesen válaszol minden kérdésünkre, és indokolt esetben a tôle származó kutyát visszaveszi, mintsem hogy az sokadik tulajdonos után menhelyen vagy egy autó kereke alatt végezze.

8. Érdemes a helyi önkormányzatnál is érdeklôdni az érvényben lévô, kutyatartásra vonatkozó elôírásokról, rendeletekrôl, mielôtt hosszadalmas és kellemetlen vitákba, ne adj’ isten, eljárásba keveredünk. Társasházakban sajnos a közgyûlési többség megtilthatja a kutyatartást, ezért nem árt jó viszonyban lenni a szomszédokkal.

 Ha megvan a kutya:

Családi Kutya Program

„Lelkes kölyökkutya-tulajdonosok jelentkezését várjuk, akik szívesen részt vennének a Családi Kutya Program legújabb vizsgálataiban" – olvasható az ELTE Etológiai Tanszékének felhívása az Interneten.

– A kutatások a tudományos kíváncsiság kielégítése mellett számos gyakorlati problémára kínálhatnak megoldást, és a mindennapokban gyakran felmerülő kérdésekre adhatnak választ.

A tanszéken dr. Csányi Vilmos vezetésével tíz éve indult – s mára pozitív nemzetközi visszhangot kiváltó – program célja a kutyák viselkedésének tudományos megismerése. A kutatók arra keresnek választ, hogyan gondolkodnak a kutyák, milyen érzelmeik vannak, hogyan, milyen kihívások árán alakulhatott ki a kutya és ember közötti páratlan kapcsolat, hogyan illeszkednek a kutyák a mai társadalomba és manapság milyen követelményeknek kell megfelelniük.

Az utóbbi években rohamosan terjed a kutyatartás. Lehetetlen azonban nem észrevenni, hogy e folyamattal nem tart lépést a kutyákra és tartásukra vonatkozó ismeretek terjedése, aminek sok kutya (és gazda) látja kárát. A Tanszéken, kutyaiskolákban és kutyás rendezvényeken végzett vizsgálatok során szerzett ismeretek hozzájárulhatnak a kutya-gazda kapcsolat javításához és segíthetnek a gyakran konfliktusokhoz vezető viselkedési problémák megoldásában. A kölyökkori viselkedési elemek megfigyelése annak kiderítésére szolgál, hogy azok milyen kapcsolatban állnak a felnőttkori magatartással. Egy-egy napos, játékos vizsgálat keretében tesztelik a kiskutyákat – emberhez való vonzódás, új tárgyakkal szembeni reakció, zajérzékenység, apportírozó készség, birtoklási vágy – s következtetnek a kölyök temperamentumára, félénkségére, stabilitására, agressziójára és játékosságára. A tapasztalatok alapján kidolgozott, általánosan elfogadott, a gyakorlatban is jól alkalmazható kölyökkori viselkedési tesztrendszer segítségével a tenyésztők, meg a leendő gazdák is könnyebben választhatják ki az igényeiknek megfelelő természetű kutyákat, sok későbbi csalódástól és fájdalomtól kímélve meg magukat és a négylábúakat is.

 

Hol van a kutya természetes élőhelye?

A kutya az ember domesztikációjának terméke. A civilizációtól ma is elszigetelten élő népeknél a kutya semmilyen szerepet nem tölt be, nem dolgoztatják és csak ritkán szolgál táplálékul. A kutya legjobban egy emberi közösségben érzi magát, így a legvalószínűbb feltevés az, hogy természetes élőhelye az emberi család, s egyben a tudós „beépülésének" terepe (a család életének zavarása nélkül). Fontos azonban, hogy ne csak egyetlen egyedet, hanem az adott faj minél több tagját figyeljék meg, kiküszöbölendő a véletlen szerepét, növelve a kutatás megbízhatóságát. Fontos továbbá, hogy a kutató maradjon semleges, ne változtassa meg a kutya és a családtagok közötti viszonyt. Megteszi egy-egy séta, símogatás, egy kis játék. Ám ha arra kíváncsi, hogyan és mikor verekednek egyes kutyafajták, elég, ha leül egy parkban egy padra és vár... vár...

 

Mit tudnak a kutyák az emberről?

A domesztikáció során az emberhez vonzódó, kommunikációját megértő, szociális viszonyaihoz leginkább alkalmazkodó állatok utódait tenyésztették tovább. Az ember sokféleképpen használja saját céljaira a kutyát: kísérő társként, házőrző-, vadász- vagy nyájőrzőként (régebben harci feladatokra, sőt, élelmiszer-tartalékként is). Bármilyen célra tartunk kutyát, fontos, hogy legyen engedelmes, megértse, mit várunk tőle, például felismerje azt az adott helyzetet, amelyben feladatot kell végrehajtania.

A viselkedésevolúció szemszögéből vizsgálva, vagyis hogy milyen biológiailag megalapozott viselkedésjegyekben különbözik az ember „legközelebbi" rokonaitól – a csimpánztól, a gorillától és az orángutántól – feltételezték, hogy a kutyánál is ki kellett, hogy alakuljanak azon különleges tulajdonságok egyszerűbb formái, mint az emberszabásúaknál, hisz enélkül képtelen lett volna olyan sokáig az emberi közösségekben megmaradni. A feltételezéseket nagyon jól igazolták a megfigyelések: a kutya képes szabálykövető viselkedésre, imitációra, rítusok kialakítására, megért számos nyelvi kifejezést, képes magasrendű, az emberre jellemző kooperációra. Engedelmeskedik a parancsoknak és bonyolult helyzetekben is megfelelően viselkedik. Mi több, él-hal a gazdájával való együttműködésért, könnyen átveszi annak lelkiállapot-változásait, s még utánozni is igyekszik őt.

 

Érti-e a kutya az emberi beszédet?

Egy átlagos kutya legalább 40-50 szót megért. Bizonyos szavak, különösen a „séta" (akár távolabbról, suttogva hangzik is el) viharos lelkesedést vált ki belőle, ahogyan a sétaidő közeledtével szó nélkül felvett póráz látványa is. Apró jelekből és neve hallatán tudja, hogy valami vele kapcsolatos esemény következik. A lakásban velünk élve előbb-utóbb egészen pontosan kiismer bennünket. Nem arról van szó, hogy érti a beszédet, hanem arról, hogy a neve és a változatlan formában elhangzó szavak mintegy jelzőkaróként könnyítik meg a számára lényeges információk kiszűrését: gyere, egyél, kérsz stb.

Ha a játékban szereplő tárgy nevét ismételgetjük (pl. az eldobott és visszahozott labdáét), egy idő után akkor is ráismer, ha nem dobtuk el. A következetesen betartott játékidőben fokozatosan egyre több tárgyat vetünk be, 3-4 tárgy megtanulása után egyre gyorsabban tanulja meg új tárgyak nevét, s különbözteti meg egymástól. Persze, előfordul, hogy néha csak a kedvenc tárgyát – e szempontból a labda különösen „veszélyes" – hajlandó kiválasztani a kupacból. Túl csábító játék jelenlétében ugyanis minden más dolog érdektelenné válik.

A tárgyak felismerésénél azonban sokkal nehezebb vizsgálni, képes-e a kutya a környezetében élő, megforduló személyeket is a nevük alapján megkülönböztetni? E kérdés megválaszolására szolgál a keksz-teszt: a társaság tagjai kis dobozkákat kapnak, amelyben egy szem kedvenc keksz és egy kavics van. Küldjük el a kutyát azzal, hogy X ad kekszet. Ha máshoz megy, kavicsot kap. Ha X-hez, és a szokott módon kéri a kekszet, akkor elnyeri jutalmát és szinte biztosak lehetünk benne, hogy a választásban a tőlünk kapott információ, azaz a név elhangzása segítette. Előfordulhat, hogy a kedvenc személy sokkal fontosabb a kutya számára, mint a keksz, tehát mindig hozzá megy, akkor is, ha az illetőtől nem kap kekszet. A vizsgálatban részt vevő öt kankutya – puli, német juhász, skót juhász, óriás schnauzer és egy keverék – 14 személyt biztosan meg tudott különböztetni a név alapján.

 

Kapcsolat és együttműködés

A kutya viselkedésére nemcsak azért vagyunk kíváncsiak, mert szeretnénk jobban megérteni ezt a velünk oly szoros közelségben élő állatot, hanem azért is, mert magunkról szeretnénk kicsit többet megtudni. A kutya nem csak hogy hajlandó a gazda utasításának vagy kérésének eleget tenni, de gyakran egyenesen ég a vágytól, hogy kitalálja, mit akarunk tőle. Ez a viselkedés nem természetes egy, az evolúciós fejlődésben hozzánk elég távol álló fajtól. Miért foglalkoztatja a kutyát ennyire, hogy „megfejtse" az embert, s ez a leggyakrabban sikerül is neki. A kutya őse, a farkas igen fejlett társas kapcsolatban élt. Ez az alapja, hogy az emberi közösségbe kerülve a kutya belehelyezkedjen abba, felismerje a rangsort és megtanulja a csoport alapvető szabályait. A szociális képességeken kívül ehhez arra is szükség volt, hogy a másik élőlény és cselekedetei érdeklődést keltsenek benne. A háziasítás során valószínűleg „fellazult" a kutya fajtárs-felismerő rendszere, és az ember a fajtárssal egyenlő, ha nem fontosabb részévé vált a környezetnek. Ehhez fejlett elmebeli képesség, magas szintű „gondolkodás" is kellett. A kutya és gazdája közötti hatékony együttműködés feltétele, hogy pontosan ismerik és figyelik egymás akcióit, a sajátjukat képesek visszafogni, és a másik akcióinak figyelembe vételével módosítani. Ennek záloga a jó kapcsolat, az érzelmi kötődés. A mai kutyák fő foglalatossága, hogy gazdájukat állandóan figyelve, kiismerjék minden mozdulatát, gesztusát, és viselkedésüket ezzel tökéletes összhangba hozzák.

Köze van fentiekhez a kutya intelligenciájának? Egyáltalán, létezik intelligens kutya? A képzettség nem azonos az intelligenciával – figyelmeztetnek az etológusok. – Egy engedetlen rosszcsont is lehet nagyon intelligens. Az intelligencia nem egyetlen konkrét képesség, hanem több képesség összessége: memória, tanulási-, problémamegoldó-, illetve kommunikációs képesség és szociális megértés. Épp úgy függ a szülőktől öröklött tulajdonságoktól, mint a kutyakölyköt ért környezeti hatásoktól. Ingerszegény környezetben nevelt kutyák felnőttként rosszabb tanulók, és nehezebben birkóznak meg a problémás helyzetekkel is. Vannak azonban eleve „tehetséges" kutyák, a kiteljesedésre azonban közülük is csak az ingergazdag környezetben felnövő kölyköknek van esélye.

 

Van-e a kutyának tudata?

Csak egy tudat meglétében lehetünk igazán biztosak: a sajátunkéban. A többiek tudatának meglétére tapasztalataink alapján következtethetünk. Legalább két tudati állapot különíthető el. Az egyik ahhoz a képességhez köthető, hogy az állat vagy ember tudatos észlelésre képes és erről megfelelő körülmények között a környezetét is tájékoztatni tudja. Kísérletek bizonyítják, hogy ez minden gerincesre jellemző, mert a legtöbb állat képes „beszámolni" észleleteiről, annak ellenére, hogy nem rendelkezik nyelvi képességekkel. A másik szint, hogy milyen jellegű „képek" jelenhetnek meg kutyánk tudatában: álmodnak-e, és miről gondolkodnak ébren? Korábban vitatták, hogy az állatok képesek agyukban képeket felidézni. Elektrofiziológiai vizsgálatok bizonyítják, hogy a kutyák (sőt, a macskák is!) álmodnak, az álmok pedig szoros kapcsolatban vannak az állatok szempontjából fontos mindennapi eseményekkel.

A biológusok feltételezik, hogy a tudatos lények sokkal több fájdalmat tapasztalnak meg, és ez valószínűleg érvényes a kutyákra is. Ez rendkívül fontos, már csak azért is, hogy a kutyák egyre kevésbé legyenek kitéve szenvedésnek, amelynek gyakori forrásai a túlzásba vitt tenyésztési szempontok vagy az emberi felelőtlenség. A tudatos kínzásról már nem is beszélve!

 

A kutya (is) a szokások rabja?

Hasonlóan a kisgyerekhez, vagy a csimpánzhoz, a kutya is hajlamos utánozni társait, de főként gazdája viselkedését, akit kiválóan meg tud figyelni, és szívesen végez vele azonos cselekvést. Ha például a szokásos napi sétákról hazatérve egy ideig a kapun túlhaladva teszünk egy kerülőt, 180 megtett kerülő eredményeinek tanúsága szerint a kutyák egyik csoportja néhány alkalom után rájött, hogy a kerülők feleslegesek és többé nem követték a gazdát. A második csoport mindvégig követte a gazdát vagy mellette ment. A harmadik – a legérdekesebben reagáló – csoport tagjai eleinte nem igazán értették, mi történik, de kissé döbbenten a gazda után eredtek, majd – még egy kis sétában reménykedve – előre szaladtak. Mintegy 90 séta után kezdett rémleni nekik, hogy a séták után nem lépnek be azonnal a lakásba. Másfélszáz kerülő után már a gazdát megelőzve kezdtek a kerülőbe. Vagyis: kialakult bennük a kerülő megtételének szokása, bizonyságul arra, hogy a kutya képes az ember egyes szokásainak átvételére. Ez a képessége is segíti abban, hogy beilleszkedjen az emberi családba, ahol a családtagok szívesen végeznek együtt és hasonló módon bizonyos cselekvéseket: játszanak, sétálnak stb.

 

A kutyák és a tükör

Az ember gyakran néz tükörbe, mert sokat ad a látszatra, fontos számára, hogy a többiek jó véleménnyel legyenek a külsejéről. Aki tükörbe néz és a külsejét rendezgeti, fintorog, grimaszol, vagyis képes magáról valamiféle képet alkotni, azaz van „éntudata". Az ELTE Etológiai Tanszékének munkatársai különböző fajtájú és életkorú kutyákat vontak be a tükörrel folytatott kísérletekbe, hogy megtudják, hogyan reagálnak a tükörképükre, az ott látott fordított világra. Arra is kíváncsiak voltak, van-e különbség egy kölyökkutya és egy felnőtt egyed tükörképpel szembeni viselkedésében. A reagálásokat három fő kategóriába sorolták: az első csoport tagjai a tükröt egyszerű tárgyként vizsgálták meg: szimatolták, nyalogatták. A második csoport, a tükörképüket fajtársukként kezelő, azzal kapcsolatba lépni próbáló kutyák reakciói rendkívül változatosak voltak: az egyértelmű félelemtől a játékra híváson keresztül egészen az agresszióig. A harmadik csoportba soroltak a mögöttük lévő környezet felderítésére használták a tükröt, gazdájukat vagy egy érdekes történést figyeltek benne, és gyakran hátrafordulva ellenőrizték is a látványt.

A különböző életkorú egyedek eltérő viselkedéséből pedig az valószínűsíthető, hogy a tükör használatának képessége az egyedfejlődés során fokozatosan alakult ki. Egy 4-6 hetes kölyök többnyire csak fajtársát látja a tükörben és többszöri próbálkozás után sem hagy fel a kapcsolatfelvétellel: a játékra hívással, vagy a „másik" megkeresésével. A felnőttek már ritkán és csak pillanatokra csapódnak be, gondolván, hogy egy riválist látnak. Általában nem sok érdeklődést tanúsítanak a tükör iránt, de adott esetben képesek megfelelő módon használni.

Az ELTE Etológiai Tanszékének munkatársai eddigi kutatásaik során több mint száz – a közlekedési nehézségek miatt elsősorban budapesti – családdal, illetve kutyáikkal kerültek hosszabb-rövidebb kapcsolatba, közülük néhányan folyamatosan részt vesznek a munkában. A megfigyelés sikere sokban múlik azon, ha olyan kutyákkal és családokkal dolgozhatnak, amelyeket jól ismernek, bizalmi viszonyban vannak. Az etológusnak mindenről tudnia kell, még arról is, ha a kutya olyasmit csinál, amit a gazda valamilyen oknál fogva szégyell. A megfigyelések adatai titkosak, a kutatók azokat csak a gazda által engedélyezett mértékben és elsősorban tudományos célú közleményekben használhatják fel. Egy ilyen kapcsolat hosszabb időre szól, és megvan a lehetőség a kilépésre is. Folyamatosan várják azokat a lelkes jelentkezőket, akik legalább három kiskutyából álló alommal rendelkeznek és a kölyköket két alkalommal (5-6 hetes és 7-8 hetes korukban) be tudják vinni a Budapest, XI. kerület, Pázmány Péter sétány 1. alatti tanszékre. A tesztek a kutyák számára játékos helyzetekben zajlanak, egészségükre semmiféle kockázatot nem jelentenek és természetesen semmiféle fájdalmat nem okoznak nekik.

 

Összeállította: Hegedűs Eszter

Forrás: Dr. Csányi Vilmos, dr. Miklósi Ádám, Besztercei Andrea, Naderi Szima, Kubinyi Enikő és Szetei Viktória publikációi.

 

 
 
 

A KUTYAAGY REJTELMEI

Az alábbiakban az Egyesült Államok Vám és Pénzügyőrségének kiképzési útmutatójából "csemegézünk". A kutya viselkedését taglaló megfigyelések, megállapítások a kutyájukat versenyszerűen képzőknek ugyanúgy szolgálhatnak ötletekkel, mint ahogy egy "hétköznapi" családi kutyával való bánásmódot is megkönnyíthetik – ennek nem utolsósorban maguk a kutyák is örülnének.

A kutyák viselkedése több tényező együttes hatásának következménye. Ezek lehetnek öröklött összetevők, ösztönök illetve alapvető érzékelések, tapasztalatok. E tényezők mindegyike – valamilyen módon – segíthet a sikeres kiképzésben. A viselkedést befolyásoló tényezők vizsgálatánál figyelembe kell venni, hogy a kutyák sokféle viselkedési mintát mutatnak. Azt sem szabad elfelejtenünk, hogy a kutyák hozzánk, emberekhez hasonlóan különböznek egymástól. Ez nagyon fontos szempont a kiképzésnél is, hiszen az egyik kutyánál sikeres módszer teljesen eredménytelen lehet egy másiknál. A lekiismeretes és sikerre törekvő kiképzőnek nincs könnyű dolga: ismernie kell a kutya viselkedését alakító minden egyes tényezőt, s ezeket tanulmányozva a megfelelő tanítási módszert a megfelelő időben kell használnia.

A kutyakiképzési módszerek többsége alapvetően az állat dicséretére, illetve büntetésére alapul. Az USA Vám és Pénzügyőrségénél azonban elsősorban a kutya alapvető viselkedési formáit és ösztöneit próbálják megfelelő mederbe terelni a kívánt eredmény elérésének érdekében. Ezért óriási hangsúlyt fektetnek a kutya viselkedésének és agyműködésének tanulmányozására. Enélkül hemzsegnének a zavarodott kutyák és a frusztrált kiképzők, akik egyszerűen saját tudatlanságuk áldozatai. A viselkedésének és agyfunkcióinak teljes megismerése könnyebb és gyorsabb kiképzéshez vezet.

A kutya viselkedése sohasem kizárólag csak szerzett vagy öröklött, hanem e két tényező együttes hatására alakul ki. Az oly’ sokat hangsúlyozott szocializáció célja, hogy kutyáink kiegyensúlyozottak, jól kezelhetőek legyenek. Ez olyan alap, melyre a későbbi kiképzésben, illetve mindennapi életben sikeresen lehet építeni.

Az ideális kábítószer-kereső kutya intelligens, magabiztos, rendkívül elszánt, hihetetlen érdeklődést mutat az apportírozás iránt és fizikai állapota is tökéletes. Általában egyéves koruk előtt nem vonják be a kutyákat a végleges kábítószer-kereső kiképzési programba.

A viselkedés alapjai

Téves nézet, hogy a kutyák nem gondolkodnak, csak úgy "vannak". Ôk nem  pusztán értelem nélküli robotok, cselekedeteik nem csupán automatikus megnyilvánulások. Ez a felfogás ugyanolyan végletes, mint az, hogy a kutyák képesek bonyolult problémák megoldására is. A gondolkodás idegi folyamat, leegyszerűsítve úgy lehet megfogalmazni, mint "formálni, elraktározni az agyban". A kutyák rendelkeznek ezzel a képességgel, csupán nem olyan bonyolult módon, mint az emberek. Érdekes példa erre egy német juhászkutya, aki nagyon szeretett nyulakat fogdosni. Mindig büszkén vitte gazdájának megmutatni az elejtett nyulakat. A gazdi persze nem igazán örült ennek a vadászteljesítménynek, ezt mindig el is mondta kutyájának, de nem ingerülten. Aztán az újabb nyulakat látva elhatározta, hogy most már tényleg megpróbálja erről a német juhászt leszoktatni. Következő alkalommal, mikor a kutya ismét odahozta a döglött nyulat, alaposan megdorgálta. A gazda elégedetten állapította meg, hogy a büntetés meghozta gyümölcsét, ugyanis a kutya többé nem állított be döglött nyúllal a szájában. Egy nap azonban észrevette, hogy kutyája a kertben éppen egy nyulat ás el. Vagyis a kutya "tudta", hogy megbüntetik, ha megmutatja a nyulat.

A kutya agyműködéseinek 80 százaléka az ösztönökkel, a maradék 20 százaléka az élete során felhalmozódott tapasztalatokkal, tanult dolgokkal kapcsolatos. A mutatott összetett viselkedést különálló részekre bonthatjuk.

Kutató viselkedés

Ez a viselkedési forma a kutya egyik legjellemzőbb magatartása. Igen fontos szempont a kábítószer-kereső kutyák kiválasztásánál. Az intenzív kutató viselkedést mutató kutya nagyon kíváncsi, nagyon érdeklő, az útjába kerülő tárgyakat alaposan megvizsgálja. Kábítószer-kereső kutyaként a kiképzés során gyorsan fog haladni, hiszen a kívánt követelmények egybeesnek saját törekvéseivel. A kutató viselkedést mutató kutya a kennelben rohangál, szemével, orrával megvizsgál minden tárgyat, kutatva figyelnek, hallgatóznak.

Utánzó viselkedés

Ez a viselkedési mód főleg fiatal, még nem felnőtt kutyákra jellemző. Elsősorban akkor figyelhető meg, mikor a kutya új környezetbe kerül, vagy ha egy zsákmányállatot vagy éppen idegen kutyát több kutya közösen támad meg. Idősebb egyedekre ez a viselkedési forma egyre kevésbé jellemző.

Gondoskodó viselkedés

A törődés és figyelés képessége a kutyákban erőteljesen kifejlődött többféle módon is. Természetes körülmények között a kanok és szukák egyaránt ellátják élelemmel a fiatalabbakat, de a házi kutyáknál is előfordul, hogy az anya nemcsak szoptatja a kölyköket, de vissza is öklendezi nekik a megemésztett táplálékot. Mikor a kutya mellső lábaival gödröt akar ásni, szintén a gondoskodó hajlam része: így élelmet is elrejthet, de fészket is építhet, bár ez a hajlam már igen gyenge, a legtöbb kutya már létező menedékhelyet használ búvóhelyül, vagy meglévő lyukat bővít ki. Ez az ásóhajlam szintén nagyon fontos a kábítószer-kereső kutyáknál, mert így rávehetjük, hogy az elrejtett kábítószert kaparászással jelezze.
Gondoskodást kereső       viselkedés
A figyelmes gondoskodást kereső viselkedés elengedhetetlen a kölyköknél, hogy kivívják a felnőttek illetve az ember törődését. Ezen szokás segítségével szoros kapcsolatot alakíthatunk ki kutyánkkal, ami az eredményes kiképzés alapfeltétele.
 

Kereső
OK














MENHELYEK
ÁLLATVÉDELEM
KUTYAFÉLÉK A NAGYVILÁGBÓL

 

 
Naptár
2024. Október
HKSCPSV
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
<<   >>
 
Óra
 
Számláló
Indulás: 2005-10-18
 
Állatos linkek
 
Hírlevél
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 
Boldog névnapot!
 
5 nyelvű szótár!!



 
Számológép
Nieuwe pagina 1





 
Videóklipp
SCRIPT language=javascript type=text/javascript> Irigy Hónaljmirigy-Numerakirály